Slovenska zakonodaja se po dolgih letih negotovosti končno usklajuje z ureditvijo kapitalskih dobičkov na področju kriptovalut. Vlada je potrdila predlog Zakona o davku od dobička iz odsvojitve kriptosredstev, ki je bil poslan v Državni zbor in naj bi, po pričakovanjih, začel veljati 1. januarja 2026. Ali bo 25% davek pregnal slovenske kripto vlagatelje?
Nov zakon uvaja pomembne spremembe za fizične osebe, ki ustvarjajo dobiček s trgovanjem ali unovčevanjem virtualnih valut. Bistvo spremembe je v prehodu od trenutne neobdavčenosti (razen v primeru opravljanja dejavnosti) k obdavčitvi, primerljivi s kapitalskimi dobički.
Ključne določbe novega davka na kriptovalute
1. Enotna davčna stopnja in obdavčljivi dogodki
Davčna stopnja: Fizične osebe bodo dobiček iz prodaje kriptovalut obdavčene z enotno proporcionalno stopnjo 25%.
Za razliko od obdavčitve delnic in drugih kapitalskih dobičkov, zakon ne predvideva zniževanja davčne stopnje glede na dolžino imetništva (npr. oprostitev po 15 letih).
2. Evidenca in poročanje
Zavezanci bodo morali sami voditi evidenco vseh nakupov in prodaj (nabavna in prodajna vrednost, datum transakcije).
- Letni obračun: Davčni obračun bo treba predložiti FURS-u enkrat letno, do 31. maja za dobičke, ustvarjene v preteklem letu.
- Poročanje prejetih plačil: Prav tako bodo morali poročati o prejetju kriptovalut, če jih bodo prejeli kot plačilo za blago ali storitve, in sicer v vrednosti 1000 evrov ali več.
3. Davčna osnova za obstoječa kripto sredstva
Za vsa kriptosredstva, ki jih boste imeli v lasti na dan 1. januarja 2026, je obvezna priglasitev portfelja FURS-u:
- Davčna osnova (za obstoječe): Vrednost portfelja na dan 1. januarja 2026 se bo štela za nabavno vrednost. Kasnejša izplačila do te višine ne bodo obdavčena.
- Rok za priglasitev: Priglasitev je obvezna in jo bo treba opraviti najkasneje do 30. junija 2026.
Obravnava posebnih oblik dohodka (Airdrop, Staking, Referral)
Novi zakon se osredotoča na dobiček iz *odsvojitve* kriptosredstev. Dohodki, ki jih posameznik pridobi z *ustvarjanjem* novih kriptosredstev (kot so Staking, Rudarjenje ali Airdropi), se še (najverjetneje) naprej obravnavajo kot drugi dohodki po Zakonu o dohodnini (ZDoh-2) in ne spadajo pod nov 25-odstotni davek na dobiček od odsvojitve.
Vrsta dohodka | Davčna obravnava | Davčni dogodek |
Staking/Rudarjenje | Drugi dohodek po ZDoh-2 (Stopnja: 25% akontacija dohodnine in vštevanje v letno odmero). | Prejem kriptovalute (ob prejemu na denarnico/račun). |
Airdropi | Drugi dohodek po ZDoh-2 (Stopnja: 25% akontacija dohodnine in vštevanje v letno odmero). | Prejem kriptovalute. |
Referral bonusi | Drugi dohodek po ZDoh-2 (Nagrada za storitev). | Prejem kriptovalute/bonusa. |
V vseh teh primerih se za davčno osnovo šteje vrednost prejetega kriptosredstva v evrih v trenutku prejema.
Primeri postopanja za zavezance
Da bi bil članek čim bolj praktičen, si oglejmo nekaj klasičnih primerov in kako bo moral posameznik ukrepati po 1. januarju 2026.
Primer 1: Trgovanje na borzi in vodenje evidenc (Klasična prodaja)
Situacija: Imate 1 BTC, kupljen na borzi (npr. Binance) v vrednosti 20.000 € (nabavna vrednost). Junija 2027 ga prodate za 30.000 € in denar (fiat) nakažete na bančni račun.
Obdavčljiv dogodek: Prodaja BTC za EUR.
Zahteve za zavezanca | Postopek in roki |
Vodenje evidence | Vodite evidenco: Nakup 1 BTC @ 20.000 EUR (datum nakupa). Prodaja 1 BTC @ 30.000 EUR (datum prodaje). Dobiček: 10.000 EUR. |
Poročanje FURS-u | Do 31. maja 2028 oddate FURS-u Obračun davka od dobička iz odsvojitve kriptosredstev. Prikažete dobiček 10.000 EUR. |
Plačilo davka | FURS na podlagi obračuna izračuna in odmeri davek. Davek: 10.000 € * 25% = 2.500 EUR. |
Primer 2: Dohodek iz Stakinga
Situacija: V letu 2026 ste prejeli 1.000 žetonov kot nagrado za Staking. V trenutku prejema je bila tržna vrednost 1 žetona 1 EUR.
Obdavčljiv dogodek: Prejem žetonov (Drugi dohodki – ZDoh-2).
Zahteve za zavezanca | Postopek in roki |
Vodenje evidence | Vodite evidenco: Prejem 1.000 žetonov Staking nagrade. Davčna osnova pri prejemu: 1.000 EUR. |
Poročanje FURS-u | V davčnem letu, ko ste žetone prejeli, napovedujete Drugi dohodek (1.000 EUR). |
Plačilo davka | Od navedene davčne osnove se plača 25% akontacija dohodnine (250 EUR) in se všteje v letno dohodnino. |
*Pomembno: Če boste te žetone pozneje prodali (npr. za 1.500 EUR), je njihova nabavna vrednost že 1.000 EUR (vrednost ob obdavčitvi pri prejemu). Dobiček iz prodaje (500 EUR) se obdavči po 25% stopnji v skladu z novim zakonom.*
Primer 3: Neobdavčljiva menjava (Crypto-to-Crypto)
Situacija: Imate ETH, kupljen za 1.000 EUR. Maja 2027 zamenjate celoten ETH za USDT v vrednosti 1.200 EUR.
Obdavčljiv dogodek:*Ni obdavčljiv dogodek.
Ker gre za menjavo kriptovalute za drugo kriptovaluto, davek v tem trenutku ni potrebno plačati, ne glede na ustvarjen dobiček.
Zahteve za zavezanca | Postopek in roki |
Vodenje evidence | Vodite evidenco: Nabavna vrednost USDT je 1.000 EUR (podedovana od ETH). Nova tržna vrednost je 1.200 EUR. |
Poročanje FURS-u | Poročanja ob menjavi ni. |
Kaj se splača storiti pred 1. januarjem 2026 in uvedbo novega davka?
Ker novi zakon začne veljati 1. januarja 2026, so dobički, realizirani do konca leta 2025 (če niste registrirani kot s.p. za trgovanje), še vedno obravnavani po stari ureditvi, ki jih za fizične osebe večinoma ni obdavčevala.
Če se želite optimalno pripraviti na novo zakonodajo, velja razmisliti o naslednjem:
1. Realizacija dobička
Kaj storiti: Razmislite o prodaji (unovčenju) kriptovalut za fiat valuto (npr. v EUR) ali nakupu blaga/storitev s kriptovalutami pred 31. decembrom 2025.
Zakaj: Morebitni dobički, ustvarjeni pred tem datumom, so pri fizičnih osebah, ki niso registrirane za dejavnost, davčno neobdavčeni (razen če FURS dokaže, da gre za opravljanje dejavnosti, kar je kompleksno in se presoja individualno).
2. Priprava na priglasitev
Kaj storiti: Uredite in zberite podatke o nabavni vrednosti vseh vaših kriptosredstev, ne glede na to, kje so (borze, denarnice).
Zakaj: Čeprav se bo za nabavno vrednost sredstev na dan 1. 1. 2026 štela njihova tržna vrednost na ta dan, boste morali za neobdavčitev kasnejše prodaje do te višine nujno oddati priglasitev FURS-u do 30. junija 2026.
3. Realizacija izgube
Kaj storiti: Če imate kriptosredstva, ki so trenutno v izgubi, se splača premisliti o njihovi prodaji pred 1. 1. 2026, če nameravate v letu 2026 ta sredstva ponovno kupiti.
Zakaj: Po novem zakonu izgube iz prodaje kriptovalut zmanjšujejo davčno osnovo (dobiček) prihodnjih let. Realizacija izgube leta 2025 sicer ne bi imela te koristi, a vam omogoča, da sredstva z nižjo (novo) nabavno vrednostjo priglasite na dan 1. 1. 2026 in tako zmanjšate potencialni dobiček ob prihodnji prodaji.
Konec “Divjega zahoda”. Ali bo 25% davek pregnal slovenske kripto vlagatelje?
Slovenska vlada je s skorajšnjo uvedbo 25-odstotnega davka na dobiček od kriptosredstev od leta 2026 končno pospravila “Divji zahod” kripta.
Vendar pa se postavlja vprašanje: Ali ne bomo s tem zakonom enostavno pregnali malega vlagatelja in ga spodbudili, da se vrne v sivo ekonomijo?
Smrt spontanosti in rojstvo birokracije
Večina kripto vlagateljev, ki so se v ta svet podali zaradi svobode in hitrih dobičkov, ni pričakovala, da bodo čez noč postali samozaposleni računovodje. Zakon zahteva natančno vodenje evidenc: nabavna vrednost, prodajna vrednost, datum vsake transakcije.
Predstavljajte si povprečnega uporabnika, ki ima sredstva razpršena na petih različnih borzah (Binance, Kraken, KuCoin), uporablja dve decentralizirani denarnici (MetaMask, Ledger), sodeluje v 30 ‘airdropih’ in si zamenja denar med 15 različnimi žetoni. Po novem zakonu:
- Vsak prejeti ‘airdrop’ ali ‘referral bonus’ postane drugi dohodek, ki ga je treba priglasiti in obdavčiti z dohodnino (25% akontacija) na dan prejema – to pomeni natančno beleženje cene ob prejemu in dodatno poročanje FURS-u.
- Vsaka prodaja (tudi če zamenjate kripto za nakup kave s kripto kartico) zahteva izračun dobička glede na originalno nabavno ceno (po metodi FIFO ali LIFO, kar si izberete).
Ali je realno pričakovati, da bo povprečen vlagatelj v vsem tem kaosu sledil pravilom in samostojno pripravil natančen obračun za FURS do 31. maja?
Beg v ‘Offshore’ rešitve
Verjetno je, da se masovni odliv vlagateljev naenkrat ne bo zgodil, a zakon močno povečuje administrativno obremenitev in s tem stroške poslovanja (nakup dragega računovodskega programa, najem davčnega svetovalca).
To bo sprožilo dve glavni reakciji:
- Mikro-vlagatelji bodo prenehali: Tisti, ki so vložili nekaj sto evrov in občasno trgujejo, se bodo najverjetneje umaknili. Administracija in potencialni stroški davčnih svetovalcev bodo presegli morebitni dobiček.
- Sprememba jurisdikcije (ali pristopa): Aktivni in večji vlagatelji bodo optimizirali svoje poslovanje. Zakaj bi vodili natančne evidence v Sloveniji, če lahko preprosto odprejo podjetje v davčno ugodnejši državi (npr. Estonija, Malta) ali pa se povsem preusmerijo v decentralizirane protokole in neposredno plačevanje s kriptovalutami, kjer je sledljivost do države močno otežena?
Kritiki opozarjajo, da je cilj davka pobrati 2.5 do 25 milijonov evrov, a se bojijo, da bo zapletena birokracija to vsoto bodisi odgnala v sivo ekonomijo bodisi enostavno “ubila” del kripto dejavnosti v Sloveniji, preden bo ta sploh prinesla prve večje prihodke. Zakon je še v postopku predloga.
Birokratski davek je torej morda veliko hujši od 25-odstotne stopnje. Vprašanje ni, ali je davek pravičen, ampak ali je izvedljiv za posameznika. Če je odgovor ne, se bo “Divji zahod” preselil pod zemljo, država pa bo ostala brez pričakovanih davkov.